Atulat, kahvinkeitin ja timanttitiimi

      
Kuvat: Alli Alavaikko


Haastattelimme Avaran keittiöpäällikköä Eetua Käpylän Kuksista ja hänen apukättään Lucaa, joka ei ole (vielä) aktiivisesti partiossa. Heidän lisäkseen keittiössä toimii päällikkönä myös Vili Vuorenhaltioista. Eetusta on tullut ensimmäisen kerran partiolainen jo lapsena. Kuksissa hän on ollut aktiivisena jäsenenä vajaa kymmenen vuotta, ja partiouransa aikana hän on ehtinyt osallistua ainakin parillekymmenelle leirille.


Keittiöpäällikön ja -tiimin vastuulle kuuluu Avaralla leirin muonitus. Heidän tehtävänään on huolehtia, että ruoka on leirillä maistuvaa, se tulee ajallaan, sitä on tarpeeksi ja että myös kaikki erityisruokavaliot huomioidaan ruokalistoissa. Lisäksi keittiöpäällikkö huolehtii tiimistään ja pitää homman kasassa kiireisten päivien aikana.


Keittiötiimi tekee pitkää päivää, sillä hommissa täytyy olla jo ennen muun leirin heräämistä ja tekemistä riittää pitkälle iltaan asti. Vapaa-aikaa ei siis juurikaan jää. Onneksi keittiötiimi pystyy kuitenkin tekemään ruokaa ja bilettämään samaan aikaan.



Miksi halusitte pestiin keittiöön?


Luca: “Mua on pari-kolme vuotta pehmitetty tähän hommaan. Toimin siviilissä keittiömestarina tai vuoromestarina riippuen vähän ravintolasta, niin nyt vain päätin tulla lomalle töihin.”


Eetu: “Meikäläinen taas on pyörittänyt lippukunnan omien ja joidenkin yhteistyöleirien leirikeittiöitä viimeiset seitsemän vuotta suhteellisen säännöllisesti. Mua pyydettiin tekemään tätä leiriä, niin mä ajattelin, että tehdään vaan. Tämä on neljä kertaa isompi proggis, mitä olen aikaisemmin tehnyt. Eli periaatteessa vähän pidempi aika tehdään ruokaa, vähän isommat määrät ja on enemmän erilaisia ruokavalioita.”



Miten eroaa ravintolan keittiö ja partiokeittiö?


Luca: “No ensinnäkin varustetasoltaan. Joskus silloin aikoinaan mä olen tehnyt suurtalouskeittiötä, joka tämä periaatteessa on, mutta silloin meillä oli paremmat tilat siihen. Tässä on ihan mahtavaa, kun pystyy käyttämään soppatykkejä ja kaikkea tällaista, mitä siellä ei ollut, mutta on tässä omat haasteensa. Haluaisin myös maustaa enemmän ja tehdä sellaista fiinimpää, mutta siinä vaiheessa pitää ottaa realiteetti käteen, että tehdään kuitenkin yli kolmellesadalle ihmiselle ruokaa joka päivä. Ruoan määrä, mitä täällä menee, on ihan eri kuin vaikka jossain à la carte -ravintolassa.”



Mikä on parasta pestissäsi?


Luca: “Mukava porukka. On huvittavaa, että porukka tekee pitkää päivää, ja silti jäädään hengailemaan tänne senkin jälkeen.”


Eetu: “Joo, parasta tässä pestissä on hyvä porukka. Useimmiten tänne valikoituu sellaisia, jotka tykkää tehdä, on sosiaalisia ja sitten nimenomaan omatoimisia. Koska tämä homma vaatii omatoimisuutta. Ja sanotaan näin, että huumorintaju on hyvin olennainen osa keittiötä. Täällä on kiire, pitkiä päiviä ja jokainen välillä vähän hermostuu, niin silloin pitää osata ottaa huumorilla. Suola tässä tekemisessä on myös se, että tämä on nopeatempoista toimintaa ja koko ajan on tekemistä.”


Huumori on leirikeittiössä tärkeää.
Kuva: Selma Vapaatalo


Mikä on ollut haastavinta pestissäsi?”


Eetu: “Pakistanilainen riisi (nauraa). Me keitettiin viidentoista minuutin riisiä kaksi tuntia, ennen kuin siitä tuli kypsää. Ja sitten varmaan oikeasti haastavin asia meidän pestissä on erityisruokavaliot, koska meidän pitää miettiä niin monta erilaista ruokaa, että kaikki pystyy syömään jotain. Ja sitten toinen on se, että ruoka on ajoissa. Eli että ruvetaan valmistelemaan ruoanlaittoa tarpeeksi aikaisin ja niin, että siinä on varattu aikaa myös siihen, että katto tippuu tai käy joku moka.”


Luca: “Ne erityisruokavaliot. Täällä on niitä aika paljon, niin se kun yrittää saada ne hoidettua mahdollisimman vähillä annoksilla ulos, on haastavaa.”



Onko jotain muuta, mitä haluaisitte kertoa pestistänne tai keittiötiimistä?


Eetu: “Keittiötiimi on timanttinen. Siinä on valiojoukko loistavia ihmisiä, joihin pystyy luottamaan ja jotka on oma-aloitteisia - mitä keittiö vaatiikin. Ja hyvää yhteishenkeä."


Luca: “Ei voi muuta kuin kehua.”



Jos leirillä sattuisi olemaan vapaa-aikaa, mistä teidät varmimmin löytää?


Eetu: “Kyllä me keittiölle jäädään. Me ollaan kettingillä kiinni tässä rakennuksessa.”


Luca: “Sauna olisi aika kova.”


Eetu: “Pyhä kolminaisuus: nukkumamökki, keittiörakennus ja sauna.”



Mikä on paras retki- tai leiriruoka?


Eetu: “Tää on paha. En osannut varautua. Tai itse asiassa mun henkilökohtainen suosikki on tortillat. Niihin voi laittaa mitä tahansa väliin. Mä olen jopa nähnyt, että jengi pistää sinne puuroa. Silloin kun olin nuorempi, niin otin joka retkelle aina tortillat. Se oli mun juttu.”


Luca: “Mitähän mä sitten vastaan.” (miettii)


Eetu: “Mieti: sä menet kotiin leiriltä ja sä voit tilata ihan mitä vain. Mitä sä tilaat?”


Luca: “No tortillat on aika hyvä. Mä voisin tilata tacoja oikeesti.”



Jos olisit jokin keittiöväline tai -tarvike, mikä olisit ja miksi?


Luca: “Mä olisin varmaan atulat. Mutta miksi mä olisin ne? Nää on vaan kasvanut mun käteen. Mä teen kaiken näillä periaatteessa. Nää toimii joka tilanteessa. Vai olisko pitänyt sanoa joku sauvasekoitin?” 


Eetu: “Mä voisin olla kahvinkeitin. Koska jos kahvia ei ole missään, mikään ei toimi, mutta sitten jos löytyy kahvia, kaikilla on hyvä mieli ja kaikki toimii.”



 

Keittiö ei pyörisi ilman koko tiimin panosta. 

Keittiön tiimi on aina valmis auttamaan ja neuvomaan.
Kuvat: Alli Alavaikko


Teksti: Meri / Vuokot

Kommentit