Ei hätää - olet turvassa!



Tänään pääsimme haastattelemaan Anitaa Vuokoista ja Pauliinaa Vuorenhaltioista. Pauliina toimii järjestyksenvalvonnan esimiehenä ja Anita järjestyksenvalvonnan Turva-tiimissä. Molemmilla heistä on jo yli kymmenen vuoden kokemus partiosta ja he ovat kovia käymään leireillä.

Turva-tiimi vastaa siitä, että kaikilla täällä leirillä on turvalliset oltavat. Heitä on aina noin viisi henkilöä samaan aikaan vuorossa kiertelemässä leirialuetta. Sen lisäksi heillä on monia pienempiä tehtäviä, kuten veden kuljettaminen ja muiden auttaminen. 


Miksi halusit pestiin Turvaan?

Anita: "Olen Turvassa itse sen takia, että teen töitä siviilissä järjestyksenvalvojana. Eli tää pesti on hirveen luonteva mulle."

Pauliina: "Mä en ole ollut missään järjestyksenvalvojana töissä. Mulla on ollut pitkään haaveena, että pääsisin olemaan partiossa Turvassa. Nyt siis pääsin toteuttamaan näitä partiounelmia. Jos haluaa olla hereillä siitä, mitä leirillä tapahtuu, kannattaa hakea Turvaan."


Mikä on parasta pestissäsi?

Anita: "Ehkä se, että pääsee näkemään tätä leirialuetta ja sen toimintaa niin monipuolisesti. Siitä mä ainakin tykkään, että pääsee kiertelemään ympäri tätä aluetta."

Pauliina: "Noiden lisäksi me päästään toki auttamaan ihmisiä ja voi moikata kaikkia. Yleensä me saadaan enemmän vastauksia noihin tervehdyksiin, kun ollaan Turvan henkilöitä."


Mikä on ollut haastavinta pestissäsi tällä leirillä?

Pauliina: "Eilinen päivä, kun olin seikkailijoiden ja sudarien kanssa. Oli niin paljon lapsia ja sitten illalla vapaa-ajan alettua toivoin, että olisin itse ottanut vähän rennommin jossain kohtaa."

Anita: "Ei mulla ollut mitään. Mulla meni hyvin."


Onko jotain muuta, mitä haluaisit kertoa pestistäsi tai Turvasta?

Pauliina: "Siis jos vähänkään kiinnostaa ja haluaa kulkea täällä leirissä liivi päällä, niin kannattaa harkita Turvaa. Ei tarvitse olla 18-vuotias, että pääsee Turvaan pestiin ja onhan tämä aika rentoa."


Jos leirillä on vapaa-aikaa, mistä sinut varmimmin löytää?

Pauliina: "Ei mulla ole vapaa-aikaa. Mutta jos olisi, niin mut löytää Chillistä, omasta teltasta tai metsäkuntosalilta."

Anita: "Mut löytää nukkumasta Turvan mökistä tai Chillistä juomasta kahvia ja tekemästä niitä askartelujuttuja. Mua ei sitten saa häiritä, jos olen nukkumassa."


Millä nimellä kutsut trangian pihtejä?

Pauliina: "Vänksvänksit."

Anita: "Elukat, monikossa."


Jos olisit retkeilyvaruste, mikä olisit ja miksi?

Anita: "Onko villasukat retkivaruste? Olisin varmaan villasukat, koska en lähde minnekään ilman niitä ja olen tosi tarkka niistä."

Pauliina: "Olen nyt käyttänyt iskän vyölaukkua ja en siis enää lähde minnekään ilman sitä ja juomapulloa."





Teksti: Anna / Vuokot

Kuvat: Alli Alavaikko / Kuksat

Kommentit