Vänksvänksit ja bikinit johdossa

Kuva: Alli Alavaikko


Nyt kun leiri alkaa olla onnellisesti paketissa, on aika kysellä vielä leirinjohtajien tunnelmia. Avaraa johtivat Essi Oulunkylän Käskynhaltijoista sekä Veera Vuorenhaltioista. Molemmilla on taustallaan pitkä partiohistoria, Essillä 16 vuotta ja Veeralla 14. 

Leirinjohto pitää langat käsissään, huolehtii tiimien toiminnasta ja vastaa viime kädessä kaikesta, mitä leirissä tapahtuu. Ihan pienestä vastuusta ei ole siis kyse. 


Mikä sai teidät tarttumaan näinkin isoon pestiin? 

Essi: "Mä kuulin siis jo aikoja sitten, että tällainen alueleiri oli mietinnässä, ja siihen etsittiin leirinjohtajaa. Mietin jo silloin, että voisinkohan mä. Sitten joku mun kavereista oli ilmiantanut mut Joel Heinolle, jonka tehtävänä oli löytää leirinjohtaja. Käytiin yksi hyvä, kannustava keskustelu, jonka jälkeen nappasin tämän homman. Olihan se tosi jännittävää. Mut on siis pestattu maaliskuussa 2019, tosi kauan sitten." 

Veera: Mä olin myös jutellut silloin keväällä Joelin kanssa pari kertaa, mutta siinä vaiheessa en ollut vielä ihan varma. Mutta sitten kun Essi oli pestattu ja päästiin juttelemaan, niin sen jälkeen laitoin ihan virallisen hakemuksen, että toivoisin pääseväni toiseksi leirinjohtajaksi. Olen tehnyt paljon ROK-kursseja ja tiedän sen potentiaalin, mikä tässä alueessa on. Kuinka hyvin jengi tulee juttuun ja kuinka hyviä tyyppejä meillä on, niin oli tosi kova motivaatio päästä tekemään jotain tällaista ihan uutta." 

Essi: "Niin, kyllä se motivaatio tuli siitä alueyhteistyöstä. Mulla ei ollut silloin lippukunnassa mitään selkeää roolia, niin enemmän kiinnosti joku uudenlainen haaste. Että haluaisi yhdistää tätä aluetta enemmän."


Miten yhteistyönne leirinjohtajina on sujunut? 

Veera: "Tosi hyvin, tietysti (nauraa). Mutta siis mehän ei etukäteen tunnettu oikeastaan ollenkaan. Joskus ehkä nähnyt Essin jossain, mutta ei me oltu tehty vähääkään yhteistyötä."  

Essi: "Mun mielestä me ollaan tultu alusta asti tosi hyvin juttuun. Tiesin, että Veera on tosi hyvä, tekevä tyyppi, ja koko ajan on ollut luottavainen olo. Me toimitaan hyvin yhdessä, mutta meillä on myös joitain erilaisia tapoja ja ollaan eri asioissa hyviä. Täydennetään siis toisiamme." 

Veera: "Samaa mieltä. Jos Essi ei olisi ollut tässä leirinjohtajana, niin en tiedä olisinko ikinä hakenut tätä pestiä. Kyllä sen huomasi heti, että meidän dynamiikka toimii. En osaa edes kuvitella, millaista olisi ollut tehdä tätä yksin!" (naurua).  


Mikä on ollut pestissänne parasta? 

Veera: "Ehkä yleisesti se kokonaisuus. Se, että pääsee rakentamaan leiriä ihan alusta asti niistä pikku palasista. Se oli mulle itselle tosi tärkeää ja ehkä yksi syy, miksi halusin juuri leirinjohtajaksi. Meidän johtajat on myös valtavan osaavia ja mahtavia, sitä on ollut ilo seurata." 

Essi: "Samat fiilikset. On ollut tosi mielenkiintoista olla alusta asti mukana ja tutustua näihin lippukuntiin. Tän projektin aikana on perustettu myös alueyhdistys, eli ollaan otettu tosi isoja askeleita eteenpäin. Vaikuttaa siltä, että tässä on hyvä pohja pidemmälle yhteistyölle, eikä se jää vain tähän viikon leiriin."


Onko sitten ollut jotain haastavaa? 

Essi: "No korona tottakai. Se on laskenut monen tekijän motivaatiota, koska tilanne on ollut niin epävarma jo pitkään. Se on tuonut haastetta, miten saada porukka uskomaan leirin toteutumiseen ja jatkamaan sen tekemistä. Mutta nyt kun täällä ollaan, niin tuollaiset asiat unohtuu ja kaikki on ihan täysillä mukana." 

Veera: Varmaan se korona on ollut isoin haaste. Muuten vaikeinta on ollut ehkä se, kun kaikki tekee tätä kuitenkin vapaaehtoisesti ja omien resurssien puitteissa. Eli mikä on se balanssi motivoinnin ja sen välillä, että antaa enemmän olla. Tekijäporukan ryhmäyttäminen on ollut myös vaikeaa, kun ei ole pystynyt näkemään."


Kuvailkaa toisianne kolmella adjektiivilla. 

Veera: "Aurinkoinen tuli ekana. Voinko mä sanoa pinkki?" (naurua). 

Essi: "No Veera on ainakin reipas ja tosi iloinen." 

Veera: "Mun kolmas on välittävä."

Essi: "Mä haluaisin vaan kuvailla sanoin...sellainen toimeenpanija, toimija. Kaikki hoituu, koskaan ei tule stoppia ettei joku asia onnistuisi." 


Kuva: Alli Alavaikko


Jos olisit retkeilyväline, mikä olisit ja miksi?

Veera: "Mä olisin ehkä vänksvänksit (trangian pihdit). Ne on vaan hauskat, kun jokaisella lippukunnalla on eri nimi niille, ja toisaalta tosi tarpeelliset." 

Essi: "Mä haluaisin sanoa...en mä tiedä, onko nää retkeilyvaruste, mutta mun mielestä on. Eli  bikinit (naurua). Mä olisin värikkäät bikinit, koska kyllä ne pitää olla kaikilla retkillä mukana!

Veera: "Lasketaan." 


Onko vielä jotain, mitä haluaisitte sanoa? 

Essi: Me halutaan kiittää ihan superpaljon kaikkia. Ihanat lapset teki tästä leiristä onnellisen, ilontäyteisen ja vauhdikkaan. Tämä oli tosi tärkeä ja virkistävä kokemus, kun partiotoiminta on niin pitkään ollut ihan erilaista. Ollaan kiitollisia, että saatiin olla tässä." 

Veera: "Paljon terveisiä kotiin. Kaikkiin koteihin, ei minun kotiini vaan kaikkiin (naurua). Mutta terkkuja äidille! Ja lapset oli kyllä huipentuma tälle leirille. Kun näki eri huiveja kantavat lapset yhdessä, niin siitä tuli sellainen olo, että tän takia tää tehtiin." 


Kuva: Selma Vapaatalo


Teksti: Riikka Juhas / Kuksat 

Kommentit